Aquest és el blog de la SAME de la UEC de Barcelona. Es tracta de publicar piades, comentaris, noves ressenyes, itineraris.... I tot allò que cregueu interessant de publicar.

Aresta NE a les Trois Dents du Pelvoux (3683 m)

Ressenya: Aresta NE a les Trois Dents du Pelvoux (3682 m)

Gran recorregut de caràcter alpí rodejat de gran ambient i bones vistes de tot el macís dels Écrins. Tot i que no hi ha cap pas de dificultat molt elevada, no subestimar l'aresta perquè ens trobarem a força alçada, anirem carregats, creuarem glaceres i el dia pot ser molt llarg.
La majoria de les topos recomanen fer un bivac al peu de l'aresta (al final de la glacera de Pélissier) i fer el descens per la glacera de Violettes. Nosaltres vam decidir realitzar la sortida d'una tirada sortint a les 4 de la nit del càmping d'Ailefroide i baixant pel couloir Coolidge després de passar pel cim del Pelvoux (punta Pusieux). L'activitat completa de càmping a càmping ens va portar 19 hores amb unes pauses generoses al cim de les Trois Dents i al cim del Pelvoux (també vam perdre bastant temps a causa de les males condicions del couloir Coolidge durant el descens).

Material: 1 corda de 60 metres (si volem baixar per Violettes necessitarem dues cordes per realitzar els ràpels), joc de Camalots fins al 2, bagues, piolet, grampons i joc d'Aliens i peus de gat opcionals.

Equipació: Trobarem entre 10-15 claus al llarg de tot el recorregut i algunes reunions de claus en alguns punts.

Aproximació: Des del càmping d'Ailefroide sortirem direcció Pré de Madame Carle i abans de travessar el riu del poble d'Ailefroide agafarem el camí que segueix el riu per la banda esquerra. Un quilòmetre després aproximadament, trobarem el desviament que ens portarà a la glacera de Pélissier (camí amb molt pendent que puja 1200 metres de desnivell de forma directa a través d'unes vires, el camí en si no té cap dificultat, però haurem d'estar atent en molts punts a causa de la gran timba que acompanya tot el camí). Foto 1.
Un cop a la glacera de Pélissier trobarem alguns bivacs abans d'arribar al començament de l'escalada (2850 m).

Descens: Com hem dit hi ha dues possibilitats, a través de la glacera de Violettes o pel couloir Coolidge (ruta normal del Pelvoux).
Nosaltres vam realitzar l'última opció i vam tenir algun ensurt: petita caiguda en una esquerda de la glacera del Pelvoux per l'hora avançada del dia (16h) i un difícil descens pel couloir Coolidge (gel molt, molt dur, i roca molt i molt trencada sense possibilitats de muntar un ràpel).
Per tant recomanem no subestimar gens ni mica el descens sigui quina sigui la ruta de baixada.

Horari realitzat:
Observacions: Major part de l'itinerari realitzat en ensamble, assegurament des de reunions en només 3 o 4 ocasions.
4:15 – Camping d'Ailefroide.
7:00 – Final de la glacera de Pélissier (2850 m).
15:00 – Cim de les Trois Dents du Pelvoux.
17:00 – Cim del Pelvoux
23:00 - Camping d'Ailefroide.

Itinerari:
1r tram:
Un cop al final de la glacera de Pelissier (2850 m) nosaltres vam agafar el couloir de més a la dreta per superar el primer petit mur (20 m, IV+, reunió de merlets). Foto 2.
Arribarem a un gran replà que travessarem fins a trobar un altre couloir d'uns 60 metres i poca dificultat, IV. Foto 3. A la sortida del couloir ens trobarem en un altre replà amb 2 bivacs ben macos.
Superarem un diedre de roca blanca dolenta i tendència a la dreta (40 m, IV) que ens porta a un tercer replà amb una placa de neu, punt on comença l'escalada continua de la cresta.

2n tram:
Una mica a l'esquerra de la gelera superarem una rampa fàcil a l'esquerra de IV anant a buscar un petit diedre que ens portarà sota un petit sostret (navegar sempre per les parts més fàcils).
Un cop sota el petit sostre, podrem muntar reunió sobre uns merlets que trobarem i realitzar un flanqueig d'uns 20 metres cap a la dreta (passarem alguns claus, una reunió de dos claus i muntarem reunió sobre un tascó abandonat sota un gran diedre i una rampa inclinada de no gaire dificultat). Fotos 4 i 5.
Seguirem verticalment i amb tendència a l'esquerra la rampa inclinada per un terreny fàcil de III/IV. Un cop superats 60 metres o més i sempre amb tendència a l'esquerra, ens dirigirem a l'esperó que veurem on podrem muntar reunió per superar els següents passos. Foto 6.
Des de l'esperó farem una travessa a l'esquerra on podrem muntar una reunió de merlets abans d'atacar la fissura vertical del primer gendarme (fissura molt vertical de IV+ i uns 40 m, alguns claus). Un cop al cim del primer gendarme rodejarem o superarem els propers 3 gendarmes per on considerem més fàcil.

3r tram:
Ens trobarem aproximadament a la meitat del recorregut i podrem visualitzar l'imponent mur d'aresta que ens queda per superar. Foto 7.
A través d'una rampa fàcil amb tendència a l'esquerra ens dirigirem a una zona de la paret fracturada de color gris. Superarem la part grisa de IV que ens portarà a un seguit de fissures amb tendència a la dreta que pujarem fins a arribar de nou a l'aresta.
Prosseguirem aresta amunt per la banda dreta durant moolts metres (molt bona roca, III). En un moment donat (aproximadament on la glacera de Violettes comença a trencar) i sempre dirigint-nos per la banda dreta de l'aresta, trobarem diversos gendarmes que no conviden gaire a ser pujats. Amb uns passos laterals i amb alguns claus protegint aquest punt delicat, rodejarem els gendarmes per la dreta i saltarem a la banda esquerra de l'aresta. Foto 8.
Des d'aquest punt nosaltres vam saltar a la cara Est i vam arribar fins al cim superant uns 100 metres de III per roca al principi delicada i després molt més bona.
Un cop a l'aresta cimera, passarem els 3 cims i baixarem a la glacera del Pelvoux sense cap necessitat de fer un ràpel (desgrimpada fàcil d'uns 40 m passat l'últim cim).

Foto 1: Vistes de l'aresta des de les proximitats d'Ailefroide.

Foto 2: Bivacs i couloir d'inici (2850 m).

Foto 3: 2n couloir, primer lleugerament a l'esquerra i després a la dreta.

Foto 4: Bernat assegurant des del merlets.

Foto 5: Edu realitzant la travessa de 20 metres cap a la dreta.

Foto 6: Bernat assegurant des de l'esperó.

Foto 7: Bernat rodejant els 3 gendarmes.

Foto 8: Pas més delicat de la part final de l'aresta. Un cop superat el flanqueig lateral, passarem a la banda esquerra de l'aresta. (pas protegit amb clau)

Amb 11 hores a l'esquena per fi arribem al cim de les Trois Dents du Pelvoux.

Cim del Pelvoux (Punta Pusieux, 3945 m).

Dirigint-nos al couloir Coolidge, això no s'ha acabat!

Després d'una bona hora navegant pel couloir Coolidge per fi podem dir adeu a les dificultats!